Buna ziua. Am si eu o intrebare: am un cunoscut care a fost angajat fara contract e munca si acum are nevoie de carnet de munca pentru a depune la o ambasada pentru o viza de scurt sejur. Deci acum el nu poate sa isi faca viza. Cum poate angajatorul sa clarifice aceasta problema: poate sa ii faca un carnet de munca, poate sa inscrie termenul cit a lucrat fara contract sau se va considera termenul doar de la inceperea carnetului? Merci anticipat!
Iulia Furtuna
Victorina, conform art. 66 alin. (1) din Codul muncii, carnete de munca se tin pentru toti salariatii car lucreaza in unitate mai mult de 5 zile lucratoare. Faptul ca a fost angajat (dupa anul 2003) si nu s-a perfectat contract de munca, precum si nu s-au efectuat inscrierile corespunzatoarea in... mai detaliat carnetul de munca (daca a lucrat mai mult de 5 zile), reprezinta o incalcare a legislatiei muncii de catre angajator. Munca nedeclarata (fara contract de munca) este interzisa, iar angajatorul (suplimentar raspunderii pe care o poarta fata de salariat) va fi tras la raspundere contraventionala. In mod prioritar, cunoscutul Dvs urmeaza sa incerce o solutionare amiabila cu fostul angajator (facind referire la regulile de mai sus), iar daca ultimul refuza - sa se adreseze la inspectia muncii si/sau in instanta de judecata. Orice proba (martori, comunicare scrisa, rezultat al muncii, etc) care confirma angajarea respectiva, este necesara in acest caz. Succes!