Ocuparea spațiului public și blocarea trecerilor de pietoni

11 decembrie 2025 0

Bună ziua. Începând cu anul 2022, administrația și locatarii unui bloc locativ vecin cu al nostru au instalat ilegal un gard metalic și un gard viu pe întreg perimetrul blocul lor, amplasat pe teren public. De asemenea, au săpat un șanț, au pus pietre și au tăiat crengi din copacii din parcul public cu care au blocat trecerile, au săpat și au plantat copaci și plante în zonele pe unde treceau oamenii. Ca urmare a acestor acțiuni neautorizate, a fost îngrădit accesul publicului către parcul și pădurea din vecinătate, dar și către blocurile învecinate. Ulterior, au instalat camere de supraveghere video în zona pe care au ocupat-o abuziv. De atunci, periodic apar scandaluri între locatarii acelui bloc și cetîțenii care tranzatează spre parc. A fost chemată poliția, care a reacționat și a depus la pretura două demersuri, solicitând îndepărtarea stâlpilor gardului instalat ilegal și deblocarea accesului publicului pe terenul municipalității. Cu toate acestea, pretura nu a întreprins nimic. Am depus petiții pe site-ul primăriei eu.chisinau.md, solicitând înlăturarea ilegalităților comise, dar acestea au statutul „în lucru”, nimic mai mult. Pretura a confirmat că terenul în jurul blocului în cauză, îngrădit ilegal, este proprietate municipală. Ce putem face pentru a restabili accesul liber pe terenurile municipale care duc spre parc, pădure și blocurile învecinate?

Comentariile juriștilor 4

Descărcaţi discuția
  • Avocat
  • Dreptul civil
  • Dreptul penal
  • Dreptul familiei
  • Dreptul imobiliar
  • Alte domenii

..... interesant.......aici are importanță așa definiție ca - teren al condominiului și cum poate fi el gestionat/administrat/folosit de asociația de proprietari în condominiu.......... trebuie de stabilit care este terenul condominiului blocului vecin ......reglementări există în Legea condominiului ...... pe baza normelor juridice se apreciază dacă este sau ceva ilegal......... mai detaliat presupun că administrația condominiului respectiv (asociația de proprietari în condominiu) așa își gestionează terenul condominiului, care, se determină de pretură (pretura ar putea determina concret terenul condominiului astfel ca alți oameni să poată trece pe alături dacă nu este altă trecere) .....fiecare asociație de proprietari în condominiu are interesul să fie determinat concret terenul condominiului lor și să-l gestioneze în interesul membrilor asociației respective...... deci, trebuie de apreciat care sunt limitele gestionării terenului condominiului și dacă pot interzice altor persoane să treacă prin terenul condominiului ...... trebuie de analizat planurile terenurilor .... îmi pun întrebarea dacă nu este loc pe alături pe unde oamenii să treacă spre parc ???? ...... teren al condominiului – teren, în hotarele stabilite, pe care este situată clădirea condominiului și terenul aferent necesar pentru deservirea proprietarilor din condominiu și exploatarea corespunzătoare a clădirii, care constituie proprietate comună pe cote-părți a tuturor proprietarilor din condominiu. În cazul în care proprietarii părților comune dețin doar un drept de superficie asupra terenului condominiului sau un alt drept prevăzut de legislație, acest drept asupra terenului face parte din părțile comune, iar referințele din prezenta lege la „teren” se consideră referințe la dreptul respectiv asupra terenului; dacă e superficie atunci analizăm care este conținutul dreptului de superficie asupra terenului

13 decembrie 2025
  • Avocat
  • Dreptul civil
  • Dreptul penal
  • Dreptul familiei
  • Dreptul imobiliar
  • Alte domenii

dreptul de superficie presupune gestionarea terenului condominiului ca un proprietar

13 decembrie 2025
  • Avocat
  • Dreptul civil
  • Dreptul penal
  • Dreptul familiei
  • Dreptul imobiliar
  • Alte domenii

(3) Întinderea dreptului superficiarului de a folosi terenul grevat este stabilită prin contract sau lege. În lipsa unor prevederi contractuale, terenul este grevat cu servitutea necesară exercitării dreptului de superficie. Servitutea încetează la stingerea dreptului de superficie.

(4) Asupra dreptului de superficie se aplică în modul corespunzător regulile dreptului de proprietate... mai detaliat asupra imobilelor dacă legea nu prevede altfel.

13 decembrie 2025
  • Avocat
  • Dreptul civil
  • Dreptul penal
  • Dreptul familiei
  • Dreptul imobiliar
  • Alte domenii

Art. 29. – (1) Prin efectul Legii nr. 133/2018, din 1 martie 2019, se instituie drept de superficie asupra terenului care aparține statului sau unităților administrativ-teritoriale (indiferent că face parte din domeniul public sau privat) în folosul proprietarului bunului imobil înregistrat separat în capitolul B (cu excepția construcțiilor provizorii) și... mai detaliat al proprietarului bunului imobil înregistrat separat în capitolul C al registrului bunurilor imobile dacă proprietarul bunului imobil respectiv, la data de 1 martie 2019, se află în una dintre următoarele situații:

a) are un drept de locațiune asupra terenului cu drept de construire;

b) are un drept de concesiune asupra terenului;

c) are un drept de folosință asupra terenului pe baza parteneriatului public-privat;

d) are un drept de posesie sau folosință asupra terenului, altul decât cele prevăzute la lit. a)-c);

e) nu are niciun drept asupra terenului.

2) Superficiarul care deţine superficie legală în temeiul alin. (1) lit. d) sau e) este obligat să achite în bugetul de stat sau, după caz, în bugetul local o redevență anuală, determinată în modul stabilit de Guvern, pentru terenul care aparține statului sau, determinată de autoritatea publică locală, pentru terenul care aparține unității administrativ-teritoriale, dar nu mai mică decât valoarea de piață a terenului estimată conform raportului de evaluare întocmit de un evaluator în conformitate cu Legea nr. 989/2002 cu privire la activitatea de evaluare. Această obligaţie incumbă şi dobânditorului subsecvent al bunului înregistrat separat şi al dreptului de superficie. La modul de determinare a cuantumului redevenței, exceptare se face pentru terenurile fondului apelor, pentru care redevența se calculează conform legislației.

[Art.29 al.(2) modificat prin LP59 din 20.03.25, MO154-156/27.03.25 art.173; în vigoare 01.04.25]

(21) De plata redevenței anuale prevăzute la alin. (2) se scutesc:

a) autorităţile/instituţiile bugetare finanțate de la bugetul de stat, autorităţile/instituţiile publice la autogestiune fondate de autoritățile administrației publice centrale, întreprinderile de stat şi societăţile comerciale cu capital integral de stat – în privința terenurilor proprietate a statului pe care sunt amplasate imobilele acestor subiecți;

b) autorităţile/instituţiile bugetare finanțate de la bugetul local, autorităţile/instituţiile publice la autogestiune fondate de autoritățile publice locale, întreprinderile municipale şi societăţile comerciale cu capital integral ale unității administrativ-teritoriale – în privința terenurilor proprietate a unității administrativ-teritoriale pe care sunt amplasate imobilele acestor subiecți;

c) asociațiile de proprietari din condominiu, cooperativele de construcție a locuințelor, asociațiile de proprietari ai locuințelor privatizate, cultele religioase și părțile lor componente, administratorii cimitirelor – în privința terenurilor proprietate a statului sau a unității administrativ-teritoriale asupra cărora acestea au un drept de posesie sau folosință;

[Art.29 al.(21), lit.c) modificată prin LP59 din 20.03.25, MO154-156/27.03.25 art.173; în vigoare 01.04.25]

d) proprietarii locuințelor (încăperilor) din blocurile locative, ai caselor de locuit cu mai multe apartamente privatizate, care nu constituie blocuri, ai caselor de locuit (casă individuală, casă de vacanță), ai anexelor gospodăreşti şi grădinilor – în privința terenurilor proprietate a statului sau a unității administrativ-teritoriale pe care sunt amplasate imobilele acestor subiecți.

(3) În cazul prevăzut la alin.(1) lit. e), dreptul de superficie se instituie doar asupra părții terenului necesare pentru deservirea bunului imobil înregistrat separat în capitolul B. Dimensiunile concrete ale părților de teren se stabilesc de către proprietarul terenului, la cererea superficiarului sau la inițiativa proprietarului. Exceptare se face pentru terenurile fondului apelor, conform prevederilor Legii apelor nr.272/2011, care le distinge ca bunuri indivizibile.

(4) În cazurile prevăzute la alin.(1) lit. a)-d), dacă proprietarul bunului imobil respectiv are dreptul menționat doar asupra părții respective a terenului, dreptul de superficie se extinde doar asupra părții terenului asupra căreia el are dreptul menționat.

(5) Dreptul de superficie prevăzut de prezentul articol este perpetuu. Cu toate acestea, în cazul în care actul juridic sau administrativ ori legea care guvernează dreptul menționat la alin. (1) lit. a)-d) stabilește un termen de existență al dreptului menționat, după a cărui expirare proprietarul terenului devine proprietar deplin al bunului imobil respectiv înregistrat separat în capitolul B, dreptul de superficie prevăzut de prezentul articol se stinge la expirarea termenului de existență al dreptului menționat.

Art. 30. – Dispozițiile art. 27 și 28 nu afectează dreptul proprietarului terenului sau al altei autorități competente de a cere, conform legislației în vigoare, demolarea bunului imobil înregistrat separat în capitolul B pe temeiurile prevăzute de legea aplicabilă.

Art. 31. – Dreptul de superficie prevăzut la art. 27-29 se naște de plin drept fără înregistrarea lui în registrul bunurilor imobile. Orice persoană interesată poate cere înregistrarea acestui drept în registrul bunurilor imobile.

....avocat Musteață Sergiu....tel/viber + 373 69615655

13 decembrie 2025