Maltratare din partea asitentei medicale din spital

27 июля 2017 38

Spuneti-mi, va rog, ce de facut in cazul cand suntem supusi maltratarii din partea personalului spitalelor de stat? O asistenta medicala isi permite sa strige, sa brutalizeze verbal pacientii. Sotia mea este internata in spital. Situatiile de stres ii agraveaza starea. Medicul a spus de cu seara ca dimineata sotiei mele ii va fi efectuata o analiza. Dimineata a mers in cabinetul respectiv, insa a fost maltratata de o asistenta medicala. Asistenta a strigat si a brutalizat-o verbal, in loc sa explice ca nu era nevoie de aceasta analiza. Alta situatie cand sotia a cerut termometru, asistenta iarasi a strigat si vorbit brutal spunind ca temperatura se masoara dimineata si seara si ca nu trebuie deranjata acum. Sotia avea temperatura ridicata, totusi asistenta a refuzat sa-i acorde un termometru. Aceste situatii o fac sa simte si mai prost si i agraveaza starea de sanatate. Cum de procedat in asa cazuri? Este potrivit de scris o plingere? Daca da, in numele cui si cum?

Jurist comments 1

Download discussion
Andrei Domenco
  • Адвокат
  • Гражданское право
  • Уголовное право
  • Семейное право
  • Дорожные правонарушения
  • Трудовое право

CU SIGURANȚĂ SESIZAȚI ORGANELE DE DREPT !!

Conform legii cu privire la drepturile și responsabilitățile pacientului
( http://lex.justice.md/viewdoc.php?id=313060 ),
principiul de bază al drepturilor beneficiarilor de asistență medicală este respectarea drepturilor fundamentale ale omului și a demnității ființei umane. Conform aceleiași legi, pacientului trebuie să-i fie respectate valorile morale și să-i fie... mai detaliat menținută, inclusiv, sănătatea psihică în procesul prestării serviciilor de sănătate. Din prezenta lege reiese că nimeni nu are dreptul să țipe sau să umilească pacientul, deoarece aceasta cauzează suferință psihologică. CEDO la fel interzice aplicarea tratamentului inuman și degradant față de persoane.

Art. 5 din legea despre care am vorbit mai sus mai prevede că pacientul are dreptul, pe lângă sistență medicală, la o atitudine respectuoasă și umană din partea prestatorului de servicii de sănătate, cu asigurarea discreției în timpul acordării serviciilor de sănătate. Dacă aceste aspecte nu sunt respectate, pacientul poate depune o plângere în instanță, însă numai după ce îndeplinește următoarele acțiuni. Mai întâi depune o plângere către administrația instituției medicale, dar și la Ministerul Sănătății sau la Direcția de Sănătate din teritoriu. În această plângere pacientul trebuie să indice cu exactitate faptele care au avut loc – de către cine a fost umilit și în ce circumstanțe. Deja responsabilii, în baza legii cu privire la petiționare, trebuie să acorde un răspuns, dar și să întreprindă măsuri imediate de încetare a violării dreptului pacientului. Ulterior, pacientul poate să se adreseze și în instanța de judecată, iar în calitate de reclamat poate fi atras atât medicul care a încălcat dreptul pacientului, dar și angajatorul, adică instituția medicală unde a avut loc această discriminare.

Pacientul poate să solicite încasarea prejudiciului moral, aducând ca argument suferințele pe care le-a avut în urma tratamentului inuman și degradant aplicat față de el în spital, policlinică, Centru al Medicilor de Familie.

Pe lângă acestea, adresațivâ cu o plângere în acest sens și la Ministerul Sănătății cât și la Direcția Sănătate Chișinău ! care se vor sesiza asupra problemei și de ce nu dacă vor constata vinovvăția medicului cu siguranță îl vor demite !

27 июля 2017