Care este procedura de demolare a unei constructii accesorii?

11 martie 2020 556

Bună! Dețin împreună cu vecinul o încăpere de 18 m2, jumatate se află pe terenul meu, jumatate - pe al lui, dar este în stare avariată și în orice moment poate să se dărâme. Încăperea are număr cadastral. Care sunt pașii pentru a demola legal această încăpere? Vecinul nu dorește demolarea pentru ca este în etate. Dacă demolez partea mea, se dărâmă și a lui?

Jurist comments 2

Download discussion
SILVIU POTÎRNICHE
  • Avocat-stagiar
  • Dreptul civil
  • Dreptul imobiliar
  • Dreptul afacerilor

Bine ai venit pe yAvo!
•••
Daca constructia este amplasata pe terenul proprietate privata a Dvs, atunci pentru demolarea acelei parti a constructiei.
Legea cere doar acordul coproprietarilor de teren, ceea ce NU este aplicabil in cazul Dvs.

Vedeti procedura legala mai jos (extras din Legea privind autorizarea lucrarilor de constructie):

Articolul 17. Condiţiile de... mai detaliat eliberare a autorizaţiei de desfiinţare
(1) Autorizaţia de desfiinţare (anexa nr. 4) se emite în baza cererii, în care se indică locul amplasării imobilului/terenului,în cel mult 10 zile lucrătoare de la data înregistrării acesteia. La cerere se anexează următoarele documente:
b) proiectul de organizare a executării lucrărilor de desfiinţare;
c) buletinul de identitate (pentru persoană fizică) sau certificatul de înregistrare (pentru persoană juridică);
d) expertiza tehnică, în cazul desfiinţării parţiale a imobilului;
e) acordul autentificat notarial al coproprietarilor de imobil/teren, ale căror interese pot fi afectate nemijlocit în procesul executării lucrărilor de desfiinţare totală sau parţială a imobilului.
f) avizul pozitiv al Ministerului Culturii , în cazul monumentelor de istorie, artă şi arhitectură sau al obiectelor situate în zone construite înscrise în Registrul monumentelor Republicii Moldova ocrotite de stat;
(2) Solicitarea altor documente decît cele prevăzute la alin. (1) nu se admite.
(3) Documentele prevăzute la alin. (1) se prezintă în original şi în copii, cu excepţia documentului prevăzut la lit. b), care se prezintă doar în original.
(4) După verificarea copiilor de pe documentele prevăzute la alin. (1), originalele se restituie solicitantului (beneficiarului).
(5) În cazul în care nu au fost anexate toate documentele prevăzute la alin. (1), emitentul va refuza primirea setului de documente la momentul depunerii cererii.
(6) Dacă emitentul nu a respectat termenul stabilit la alin. (1) şi nu a informat în scris solicitantul (beneficiarul) despre refuz, autorizaţia de desfiinţare se consideră eliberată. În acest caz, solicitantul (beneficiarul) este în drept să înceapă executarea lucrărilor, informînd în scris emitentul şi Inspecţia de Stat în Construcţii.
(7) La survenirea situaţiei prevăzute la alin. (6), emitentul eliberează necondiţionat autorizaţia de desfiinţare în termen de cel mult 3 zile lucrătoare de la data primirii informaţiei despre începerea executării lucrărilor.
Articolul 18. Conţinutul autorizaţiei de desfiinţare
Autorizaţia de desfiinţare va cuprinde date privind:
a) locul amplasării imobilului supus desfiinţării;
b) condiţiile speciale de executare a lucrărilor de desfiinţare;
c) instituţia de proiectare;
d) termenul de începere a lucrărilor de desfiinţare;
e) durata executării lucrărilor de desfiinţare.
Articolul 19. Termenul de începere a lucrărilor de desfiinţare şi durata executării lucrărilor de desfiinţare
(1) Emitentul autorizaţiei de desfiinţare stabileşte termenul de începere a lucrărilor de pînă la 6 luni din data eliberării acesteia.
(2) Neînceperea lucrărilor de desfiinţare în termenul stabilit prin autorizaţia de desfiinţare duce la pierderea valabilităţii acesteia, fiind necesară emiterea unei noi autorizaţii în condiţiile prevăzute la art. 17.
(3) Prin derogare de la prevederile alin. (2), în cazuri motivate, dacă lucrările de desfiinţare nu pot fi începute în termenul stabilit, se poate solicita, cu cel puţin 10 zile lucrătoare înaintea expirării, prelungirea termenului de începere a lucrărilor de desfiinţare. Prelungirea termenului de începere a lucrărilor de desfiinţare poate fi efectuată o singură dată pe un termen de pînă la 6 luni.
(4) În cazul schimbării proprietarului, autorizaţia de desfiinţare rămîne valabilă cu toate drepturile şi obligaţiile ce decurg din ea, fără modificarea obiectului autorizaţiei, iar noul proprietar este obligat să înştiinţeze emitentul care a eliberat autorizaţia în cauză despre intrarea sa în posesiune.
(5) Durata executării lucrărilor se stabileşte în autorizaţia de desfiinţare în baza proiectului de organizare a lucrărilor de desfiinţare. În cazul unor motive argumentate, durata executării lucrărilor poate fi prelungită o singură dată pe un termen de pînă la 6 luni.
(6) Autorizaţia de desfiinţare se elaborează în 3 exemplare. Un exemplar se eliberează solicitantului (beneficiarului), altul se păstrează în arhiva emitentului, al treilea se transmite oficiului cadastral teritorial.
Articolul 20. Lucrări care se pot executa fără autorizaţie de desfiinţare
Se pot executa fără autorizaţie de desfiinţare lucrări de demontare, demolare a construcţiilor care nu sînt înregistrate în registrul bunurilor imobile.

2 mai 2020
Valentin Ciuric
  • Avocat
  • Dreptul imobiliar

Bună ziua!
Găsiți mai multă informație în acest Ghid pentru obținerea autorizației de desființare:
https://dreptimobiliar.md/ghid-pentru-obtinerea-autorizatiei-de-demolare/

19 iulie 2020