Reducerea capitalului intreprinderii de stat

27 decembrie 2016 65

Buna ziua. In conformitate cu art.13, alin.(6) al legii cu privire la întreprinderea de stat nr. 146-XIII din 16.06.94, dacă, la expirarea celui de-al doilea an financiar sau al oricărui an financiar ulterior, valoarea activelor nete ale întreprinderii, potrivit bilanțului anual al acesteia, va fi mai mică decât mărimea capitalului social, consiliul de administrație va informa fondatorul despre necesitatea modificării capitalului social al întreprinderii. In legatura cu aceasta, intrebarea mea consta in urmatoarele: "Este obligat consiliul de administratie al unei intreprinderi de stat, valoarea activelor nete ale careia conform bilantului pentru 2015 a fost mai mica decat capitalul social sa informeze fondatorul despre acest fapt?" Daca da, care este termenul limita in care trebuie informat fondatorul. Mentionez ca intreprinderea activeaza de citeva decenii, iar anul 2015 a fost primul an in care valoarea activelor nete a devenit mai mica decat capitalul social.
Va multumesc pentru asistenta si Va urez Sarbatori Fericite!

Comentariile juriștilor 1

Descărcaţi discuția
SILVIU POTÎRNICHE
  • Avocat-stagiar
  • Dreptul civil
  • Dreptul imobiliar
  • Dreptul afacerilor

Buna ziua. Norma juridica relevata de Dvs presupune faptul ca obligatia Consiliului de a raporta fondatorului IS apare doar in masura in care, la expirarea a cel putin doi ani fiscali urmatori si consecutivi anului in care au aparut pierderile, se mentine situatia contabila prin care valoarea activelor nete este... mai detaliat mai mica decit marimea capitalului social.
Asadar, in speta Dvs, nu vad ca fiind obligat Consiliul sa raporteze fondatorului despre situatia creata, avind in vedere ca Dvs spuneti ca anterior nu au existat asa situatii, respectiv nu este intrunita conditia celor doi ani ulteriori consecutivi.
Termenul "sau a oricarui an financiar ulterior" se refera la situatia cind au expirat cei doi ani consecutivi in care s-au mentinut pierderile.
Totusi, in contextul unei guvernari corporative sanatoase, se recomanda raportarea acestei situatii fondatorului.
Or, in contextul legislatiei cu privire la intreprinderile de stat, precum si a normelor care reglementeaza responsabilitatile bugetar-fiscale - intreprinderea va efectua atit auditul situatiiilor financiare, cit si va fi supusa monitoringului financiar de catre Ministerul Finantelor sau autoritatea publica locala, in dependenta de fondator.
*Legea nu prevede expres conditiile de forma ale Raportarii, sau termenii de raportare. Din interpretarea sistemica a normelor legale, am putea totusi ajunge la concluzia ca Raportul trebuie sa fie detaliat, motivat, sa cuprinda propunerea expresa despre necesitatea reducerii capitalului social, si sa fie adoptat valabil la sedinta Consiliului de Administratie. De asemenea, fondatorul ar trebui sa receptioneze raportarea cel tirziu pina la sfirsitul anului calendaristic - care ar fi, spre exemplu in speta Dvs, 31.12.2017 , sau odata cu intocmirea raportului de audit, astfel incit fondatorul sa aiba suficient timp de reactie pentru a decide despre soarta IS conform legislatiei (micsorarea capitalului, reorganizare sau lichidare) - aceasta fiind de fapt si scopul acestei norme juridice.

27 decembrie 2016