Când inspectorul de patrulare comite abuz in serviciu

19 december 2019 187

Cum reacționam când suntem opriți de poliție și la întrebarea: ”motivul opririi?”, inspectorul ne răspunde cu: măsuri de profilaxie, sau depistarea șoferilor in stare de ebrietate, sau alte șmecherii născocite de ei, însă la modul practic doar ne cer actele la control, ne mai caută la camere pentru a ne scrie proces-verbal, atât! Dacă mai pui și întrebări, încep sa se comporte urat și te intimidează. Noi, șoferii, însă ne dam bine seama ca unii din ei stau și pescuiesc. Cum putem afla la modul practic ca menirea lor de a se afla anume in acest loc și a opri aleatoriu mașini este anume motivul adus de ei și nu depășirea atribuțiilor de serviciu (se mai zice și abuz in serviciu)? Le putem cere fisa de parcurs? Sau ordinul de la superior care dovedește prezenta lor in locul dat? Suntem in drept? Sau ce act am putea solicita care ar confirma temeiul legal invocat de ei, ca oprirea noastră sa fie una complet legală.

Jurist comments 1

Download discussion
Olga Turcan
  • Advocate
  • Civil law
  • Family law
  • Traffic violations

Salut Nicu, art. 25 pct.(15) din Legea nr. 320 din 27.12.2012 cu privire la activitatea Poliţiei şi statutul poliţistului prevede clar ca polițistul are următoarele împuterniciri:
15) să oprească în trafic şi să efectueze controlul permiselor de conducere ale conducătorilor de vehicule, al certificatelor de înmatriculare (înregistrare) a vehiculelor, al altor... mai detaliat acte cu caracter permisiv în cazul încălcării regulilor de circulaţie, existenţei probelor de încălcare a legislaţiei sau desfăşurării unei operaţiuni speciale, precum şi în vederea verificării legalităţii transporturilor de mărfuri şi persoane, identificării persoanelor şi a vehiculelor aflate în căutare,interzicerii exploatării vehiculelor a căror stare tehnică prezintă pericol pentru siguranţa traficului;

Totodată art. 39 din Regulamentul Serviciului de Patrulare Rutiere prevede următoarele temeiuri pentru a opri vehiculele.
39) Temei pentru oprirea vehiculelor de către agentul de circulaţie pentru control
poate servi una din următoarele circumstanţe:
a) prin observare directă sau cu mijloacele tehnice speciale certificate se constată
încălcarea regulilor de circulaţie,
b) când există date şi informaţii veridice, că conducătorul a fost implicat în
comiterea infracţiunii sau contravenţiei, că cu vehiculul se transportă bunuri sau valori
provenite din săvârşirea unor fapte ilicite sau în el se deplasează persoane urmărite
conform legii;
c) în timpul desfăşurării operaţiunilor speciale declanşate la decizia conducătorului
organului de poliţie obiectivul cărora include oprirea tuturor autovehiculelor, sau care fac
parte dintr-o anumita categorie;
d) modul neadecvat de conducere (conducere nesigură sau dimpotrivă, agresivă) sau
traiectoria neuniformă de deplasare, care presupune starea de ebrietate sau avansată de
oboseală a conducătorului, totodată comportarea neadecvată a pasagerilor;
e) aspectul exterior al vehiculului şi a încărcăturii, care indică asupra implicării lor
în accident de circulaţie sau infracţiune;
f) necesitatea audierii conducătorilor de vehicule şi pasagerilor despre
circumstanţele producerii accidentelor în trafic, martori ai căror pot fi;
h) introducerea restricţiilor de circulaţie pe un sector anumit de drum în cazul
apariţiei obstacolelor ce periclitează siguranţa traficului rutier (accident rutier, incendii,
avarii, calamităţi naturale etc.);
i) necesitatea acordării asistenţei medicale urgente, indiferent de direcţia de
deplasare, sau deplasării lucrătorilor de poliţie la locurile unde sau produs accidente în
traficul rutier sau calamităţi în cazul în care acestea au avut loc în direcţia de deplasare
a vehiculului.
* Tot la acest art se mentioneaza că este interzisă oprirea nemotivată a vehiculelor, iar admiterea a asemenea cazuri se consideră drept încălcare a disciplinei de serviciu.

23 december 2019